Frågor och svar
Här hittar du svaren på några av de vanligaste frågorna som vi får. Har du fler frågor är du välkommen att kontakta vår kundtjänst.
Det står att "Bilden är för liten" / "Tyvärr omöjlig" när jag försöker beställa min studentskylt, vad ska jag göra?
Svar: Det beror på att bilden du försöker använda till din studentskylt är för liten. Studentskylten du beställer är mycket större än vad som visas på datorskärmen, därför behövs en stor bild, annars kommer din skylt bli väldigt suddig. Här nedan presenterar vi några vanliga saker som kan gå fel. Läs under respektive rubrik vad som stämmer för dig för att få mer information.
Jag har redigerat, roterat eller beskurit bilden i min dator eller telefon
Detta är en vanlig felkälla då många redigeringsprogram (framför allt de som är inbyggda i telefon eller dator) inte är anpassade för att redigera bilder som sedan ska förstoras. Du behöver aldrig beskära eller rotera bilden själv i förväg, utan det kan du göra direkt på vår sida när du laddar upp din bild. Behöver du redigera bilden på annat sätt behöver du ha ett bra fotoredigeringsprogram som exempelvis Photoshop Elements. Många enklare redigeringsprogram förstör nämligen bildkvalitén vid redigering, så att de inte går att använda till en studentskylt.
Jag har skannat bilden bilden på den dator jag sitter vid nu
Då måste du skanna om bilden och välja en högre upplösning. Ofta finns ett expertläge i skannerprogrammet där du kan välja kvalité/dpi. Skanna på högsta möjliga kvalité för att garantera en riktigt bra bild. Om bilden blir ohanterligt stor så testa att stegvis gå nedåt i skanningskvalité tills den går att ladda upp på vår sida.
Jag har fotat av en pappersbild med min telefon
Tänk på att inte redigera eller beskära bilden på något sätt (och inte heller ta en skärmavbild från skärmen då det också förstör kvalitén på bilden) utan ladda upp bilden precis som den är direkt på vår hemsida. Enklast är att göra det direkt via din mobiltelefon, då slipper du krångla med att överföra den till din dator.
Jag har hämtat min bild på Facebook
Det är tyvärr nästan alltid omöjligt att använda en bild från Facebook, då bilderna inte sparas i tillräckligt hög kvalité på Facebook. Försök istället att leta reda på originalbilden.
Jag har överfört min bild från min telefon eller annan dator
När du överför bilden till din dator så måste du maila över bilden (kom ihåg att välja att bifoga den och välja full storlek om det kommer upp en fråga om det), alternativt om du har bilden på ett USB-minne eller kopplar in en kabel mellan din dator och telefon för att överföra bilden. Om du använder Facebook/Messenger/Meddelande så blir kvalitén på bilden sämre och den går inte alls att använda.
Hur gör jag för att beställa 2 eller fler skyltar?
Svar: Lägg dina order som separata beställningar och ange i orderkommentaren att du vill att vi skickar dom tillsammans så drar vi av så du bara betalar 1 frakt.
Hur lång är leveranstiden?
Svar: Vår normala leveranstid är 4-5 arbetsdagar. Om du behöver din skylt snabbare så ange i kassan under "orderkommentar" när du senast behöver din skylt så löser vi det.
Ingår regnskydd?
Svar: Ja regnskydd ingår alltid i priset
Jag har bara en pappersbild hur gör jag då?
Svar: Det finns ett par olika alternativ för att lösa det. Läs vår separata guide genom att klicka här
Jag vill ändra något i en studentmall. Går det att lösa?
Svar: Det går utmärkt, besök närmaste butik eller maila dina önskemål till kontakta@bgafotocenter.se så återkommer vi med ett kostnadsförslag.
Kan jag få bild på båda sidorna av min skylt?
Svar: Ja det går utmärkt, det kostar 200 kr extra. Kryssa i rutan dubbelsidig studentskylt när du kommer till kassan. Vill du däremot ha olika bilder på fram och baksidan måste du lägga två separata order och ange i din orderkommentar att det ska vara en dubbelsidig skylt. Då drar vi av fraktkostnaden och på priset på din ena skylt så du bara betalar 200 kr för en dubbelsidig skylt.
Vad ingår i priset?
Svar: Du får din skylt färdigmonterad på en kraftig 5 mm kapaskiva. I priset ingår även regnskydd och en kraftig träpinne.
Vad kostar frakten?
Svar: Om du väljer att hämta din skylt i någon av våra 9 butiker är det alltid fraktfritt. Väljer du att få din skylt levererad via Schenker Ombud är fraktkostnaden 69 kr.
Min bild täcker inte hela skylten
Svar: Ibland vill man inte att bilden ska täcka hela skylten utan man vill ha vit bakgrund på vissa ställen, men ofta beror det på att man missar och de blir en liten förarglig kant. Det är därför vårt studentverktyg alltid varnar om ditt foto inte täcker hela skylten. Vill du att skylten ska se ut som på bilden med ev vit kant klickar du bara i rutan att du godkänner. Vi gör därefter ingen egen granskning utan hur kanten ser ut är på egen risk.
För att få din bild att täcka hela skylten kan du använda reglaget till vänster som heter "Förstora" och du kan även klicka på bilden och dra den som du vill ha.
Har du fler frågor kontakta vår kundtjänst via telefon/chatt/mail.